Szakértő a Transparency korrupciós indexéről: nyomásgyakorló eszköz csupán, nem egy komolyan vehető mutató

2023. február 02. 18:00

Módszertani nonszensz az NGO 2022-es jelentése – mondja lapunknak a Nézőpont Intézet elemzője, megjegyezve: semmi kétség afelől, hogy az rendeli a nótát, aki fizeti a zenészt. Ez esetben a nemzetközi donorok, többek között Soros György alapítványa.

2023. február 02. 18:00
null
Nagy Gábor
Nagy Gábor

Publikussá vált a Transparency International 2022-es jelentése, amiben saját, korrupciós percepciós indexük (CPI) alapján vizsgálták, milyen szinten áll a korrupció a világ országaiban. Míg egy évvel korábban az Európai Unión belül Bulgária volt a legkorruptabb állam, Magyarország pedig az utolsó előtti helyen „végzett”, addig a legfrissebb kiadvány szerint Magyarország „számít” a közösség legkorruptabb államának.

A szervezet mindezt az egy évtizede zajló, „rendszerszintű korrupció kiépülésével és a jogállamiság romlásával” indokolja. A magyar kabinet erre reagálva viszont kifejtette: hazug jelentésről van szó, mivel a nemzetközi szervezet sem a brüsszeli bürokráciát, sem az Európai Parlamentet nem vizsgálta. Hozzátették, a Transparency International ahhoz a „Soros-hálózathoz tartozó szervezet, amely a dollárbaloldal korrupciós botrányában és a brüsszeli korrupciós botrányban is nyakig benne van”.

A világranglistán egyébként Magyarország a maga 42 pontjával (a százból) a 77. helyen áll, amelyen más országokkal – így Burkina Faso, Kuvait, Salamon-szigetek, Kelet-Timor, Trinidad és Tobago, Vietnam – osztozkodik.

A Mandineren korábban Kohán Mátyás újságíró kivesézte a legújabb, ellenzéki körökben nagy sajtóvisszhangot kiváltó NGO-jelentést. Miért életidegen, hogy Katar és Ruanda (vagy Szenegál, Ghána, Benin és Namíbia) kevésbé számít korruptnak az értelmezésük szerint, mint Magyarország? (Előbbi épp a brüsszeli korrupciós botrány fényében érdekes.)

korábban Kohán Mátyás újságíró  a legújabb, ellenzéki körökben nagy sajtóvisszhangot kiváltó NGO-jelentést. Miért életidegen, hogy Katar és Ruanda (vagy Szenegál, Ghána, Benin és Namíbia) kevésbé számít korruptnak az értelmezésük szerint, mint Magyarország? (Előbbi épp a brüsszeli korrupciós botrány fényében .)

Módszertani nonszensz a CPI

Portálunk most megszólaltatott egy szakértőt is, hogy miért lehet problémás a Transparency indexe. Korábban ugyanis arról lehetett olvasni, módszertani módosítások kerültek bevezetésre CPI-t illetően.

„Rendszeresen publikált tanulmányoknál a módszertani változtatások általában ellehetetlenítik a különböző hullámokban készült munkák összehasonlítását” – hívja fel a figyelmet portálunknak Talabér Krisztián, a Nézőpont Intézet elemzője. Szerinte az idősoros összehasonlításnál nagyobb kérdés, hogy az országok egyáltalán mennyire rangsorolhatók: a CPI-rangsor összeállításához legfeljebb 12 különböző szervezet 13 szakértői felmérését veszik alapul, ám a figyelembe vett adatok száma országonként eltérő. A Transparency tehát úgy hasonlít össze országokat, „hogy valahol csak nyolc, valahol tíz, de akár ettől eltérő mennyiségű kutatást használnak fel a végső pontszám megállapításához”.

Vagyis – fogalmaz a szakértő –

egy-egy országnak több feltételnek kell megfelelnie, mint másoknak.

„Az országonként különböző mennyiségű adat felhasználása módszertani nonszensz, s elkerülhetetlenül torz eredményekhez vezet. Ezáltal az NGO indexei médiahírek generálására és politikai nyomásgyakorlásra alkalmas, módszertanuk alapján viszont országok összehasonlítására nem hiteles adat.”

Nem kérdés, ki rendeli a nótát

Aggregációs aggályok is felmerülnek? Úgy tűnik igen. Talabér Krisztián leszögezi: a Transparency egyáltalán nem(!) a korrupciót vizsgálja, hanem a korrupciós érzületet. Ráadásul ebben sem a közvélemény mérésére, hanem annak befolyásolására törekednek az NGO-nál, mivel nem az állampolgárok véleményét kérik ki az index elkészítésekor, hanem egy gondosan kiválogatott „szakértői” gárdát. „Az ilyesfajta nyilatkozatok is inkább a »vélemény« kategóriába esnek, a valós megállapításokra alkalmas tények mást mutatnak.”

A Nézőpont elemzője emlékeztet: szakértői konszenzus van arról, hogy a nagymértékű korrupció hosszú távon negatívan hat a gazdasági növekedésre és az állam adóbeszedési hatékonyságára, megrendíti a közbizalmat és rombolja a társadalmi normákat. Csakhogy „miközben évről évre romló tendenciát jelez a Transparency a magyar korrupció helyzetét illetően, az objektív mutatókban – a magyar gazdasági fejlődésben és az állam adóbeszedési hatékonyságában – éppen egy ellenkező irányú, pozitív trend mutatkozik meg.”

Ráadásul az NGO „függetlensége” is erősen megkérdőjelezhető azáltal,

hogy a szervezetet számos állami szereplő, nagyvállalat, alapítvány és egyéb piaci szereplő finanszírozza – teszi hozzá a szakértő, megjegyezve azt is: az idei kiadványuk első és második helyezettje, Dánia és Új-Zéland külügyminisztériuma is megtalálható a donorok között. „A jól ismert mondás látszólag itt is érvényes: az rendeli a nótát, aki fizeti a zenészt. És persze nem érdemes megfeledkezni a fődonorról, Soros György alapítványairól sem.”

Nemzetközi nyomásgyakorlás a cél

S ahogy a jogállamiság/joguralom konkretizálásában (lásd: Judith Sargentini által jegyzett „jogállamisági jelentés”; Gwendoline Delbos-Corfield-féle „demokrácia-jelentés”) sincs egyetértés, úgy a korrupciónak sincs nemzetközi konszenzussal elfogadott definíciója. Talabér Krisztián úgy véli, ezzel rendszeresen visszaélnek, mi több, sok tisztázatlan, a szélesebb nyilvánosság számára értelmezhetetlen fogalommal dobálóznak manapság politikai aktorok, ami pedig igazán veszélyes, „hogy ezek gyakran hivatkozási alappá is válnak”.

A Nézőpont elemzője arra is rámutat: a Transparency közel három évtized alatt monopolizálta a korrupciókutatást, s olyan mérési projekteket működtet, amelyek tudatosan nagy médiavisszhangot generálnak. „Ezek a korrupciót osztályozó rangsorok egyúttal jelentős hatással vannak egy-egy ország nemzetközi hitelességére és gazdasági pozíciójára. A CPI ennek köszönhetően

mint a korrupció mértékéről hitelesen tájékoztató mérceként.”

Nyitókép: Fabrice COFFRINI / AFP

 

Hogyan előzheti Magyarországot Kazahsztán vagy Koszovó? - Itt vannak a demokráciamérés buktatói

World Justice Project, Freedom House és Bertelsmann Stiftung. Pár NGO, amely rendszeresen ad ki országjelentéseket, vizsgálva a demokráciák állapotát. De míg az egyik mutató alapján Kazahsztán vagy Koszovó előzi Magyarországot, egy másik index ennek ellenkezőjét mutatja. Nézzük, hol a hiba!

Összesen 26 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
olajfa1
2023. február 03. 17:00
Sem az EU sem Eva Kaili nem található a "Transparency korrupciós indexén"... SZINTE ÉRTHETETLEN HOGY MIÉRT... Mondom... SZINTE!...
Magyarvagyoknemturista
2023. február 02. 22:44
Először is a transzparenszi faszom "civil" szervezet ne politizáljon, vagy ha mégis akkor attól a pillanattól kezdve nem civil! Ezt gondolom a liberális sorosista kommunisták nem értik és nem is akarják megérteni! Ezek az álcivil gxcik lassan már a pí értékét is megváltoztatják mert ök jobban tudják hogy az mennyi mint bárki más, és ami legnagyobb baj ezekkel a kommunistákkal hogy azt hiszik hogy ezt nyugodtan ránk eröltethetik.
pemete jakab
2023. február 02. 19:33
Amikor az egyik hitelminősítő leminősíti Magyarországot: Fidesz-"szakértők": Nem vehető komolyan Amikor ugyanez hitelminősítő felminősíti Magyarországot: Fidesz-"szakértők": Lám, még a libsik is elismerik Magyarország teljesítményét Transparency-felminősítés esetén mi lenne a reakció?
pemete jakab
2023. február 02. 19:30
"Nézőpont Intézet elemzője" A Nézőpont Intézetnél olyan szakemberek dolgoznak, akik bármely komoly kutatóintézetnél dolgozhatnának: portásként.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!