Vitézy: Az a szomorú helyzet, hogy az elmúlt tizenpár évben inkább nőtt az autósforgalom a fővárosban, mint csökkent

2023. szeptember 13. 22:04

A dugódíjról kijelentette: ez jelenleg egy minden politikai erő által elutasított, irreális ötlet.

2023. szeptember 13. 22:04
null

Vitézy Dávid volt a HVG fenntarthatósági podcastjének vendége. Miért nem lehet Budapesten kezdeni a budapesti autóprobléma megoldását? Van-e autósüldözés, lehet-e dugódíj? Mi a helyzet a MÁV-val és a Volánnal?  – a szakember többek között ezekre a kérdésekre is válaszolt.

Van-e autósüldözés a fővárosban?

2013-ban, amikor még én voltam a BKK vezérigazgatója, akkoriban fogadta el – Tarlós István előterjesztésére – a fővárosi közgyűlés azt a Budapest Mobilitási Tervet, ami Budapest hivatalos közlekedésfejlesztési stratégiája, amely azt a célt tűzi ki, hogy minden tíz utazásból nyolc – Budapest területén belül – fenntartható közlekedési módon történjen” – fogalmazott Vitézy, majd hozzátette: ez zömében a közösségi közlekedést, kerékpározást és a gyaloglást jelenti. Ez viszont csak akkor működik, ha a közterületeinket ennek megfelelően alakítjuk ki.

A szakember kiemelte: ez egy tíz éve létező stratégia. A nagyobb problémát abban látja, hogy ezeket a célokat 2030-ra tűzte ki a város, és azóta ezekhez nem kerültünk elég közel.

Az autók száma közben brutálisan nőtt. 2010-ben Budapesten és Pest megyében körülbelül egymillió autó volt, most azonban a jelenlegi KSH statisztikák szerint 1 millió 300 ezer autó van, ami brutális mennyiség” 

– fogalmazott.

Vitézy szerint ez részben a jólétnek is köszönhető, hiszen az embereknek több autózásra fordítható bevétele maradt. Ezzel párhuzamosan pedig, ha megnézzük a legutóbbi népszámlálás adatait – annak ellenére, hogy Magyarország lakossága csökkent, az agglomerációban jelentős lakosságszám-növekedés történt: számos település lakosságszáma 10%-kal nőtt.

Eközben a HÉV-ek nem lettek fiatalabbak, ötven évnél is idősebb NDK-s HÉV-ek közlekednek, az elővárosi vasutakon ugyan történtek felújítások, de összességében léptéket váltani a MÁV elővárosi szolgáltatása nem tudott” – jegyzi meg Vitézy.

Hozzáteszi: „amikor arról beszélünk, hogy Budapesten az autósforgalom visszaszorítása milyen eszközökkel történik – az részletkérdés, hogy most ezt politikai ízlése szerint valaki autósüldözésnek, valaki fenntartható közlekedéspolitikának hívja –,

akkor azért az a szomorú helyzet, hogy az elmúlt tizenpár évben inkább nőtt az autósforgalom a fővárosban, mint csökkent”. 

Vitézy szerint ennek legfőbb okozója az általános konjunktúra- és bérnövekedés mellett sokkal inkább az, hogy az agglomerációs probléma nő. Viszont, „ha jó alternatívát csinálunk, az emberek maguktól le fogják tenni az autót”.

A szakember  szerint a megoldás tekintetében a kötöttpályás közlekedés fejlesztése elengedhetetlen, másrészt megálljt kellene parancsolni az agglomeráció jelenlegi városmodelljének, hiszen az fenntarthatatlan.

Vitézy a dugódj kapcsán kifejtette: a fővárosi dugóknak nem csupán az lehet a megoldása, hogy sávokat bővítünk, vagy utakat építünk, hanem vannak más alternatívák is, például az emberek közösségi közlekedés felé terelése, vagy akár, hogy megosztjuk az autónkat másokkal. 

Legvégső esetben pedig az úthasználat árazásával is lehet csökkenteni a keresletet” – jegyzi meg. Hiszen London, Milánó, Oslo és más városok is alkalmazzák. „Ma országos jogszabály tiltja az ilyen jellegű intézkedések bevezetését. Ameddig a parlament nem dönt erről, addig ezt nem lehet megtenni. 

Ez jelenleg minden politikai erő által elutasított, irreális ötlet” 

– tette hozzá.

MÁV és Volán

Vitézy elmondta: a vasút tekintetében idehaza nincs verseny, hiszen a mai napig az államszocializmus struktúrája él tovább – egy a MÁV, egy az ország. „Bőven itt lenne az ideje, hogy ezen változtassunk” – jegyezte meg a szakember. Ugyanakkor annak sem híve, hogy az állami tőke teljesen ki legyen vonva az ágazatból, mint például a brit modell esetében.

„Azt állítani, hogy ma Magyarország érdeke lenne, hogy minden pályán csak és kizárólag a MÁV szolgáltathat – legyen az egy közszolgáltatás, amit az állam rendel meg, akár legyen egy piaci működés az InterCity-k esetében –, nem lehet kijelenteni, hogy ez egy jó modell lenne, ugyanakkor a brit modellbe sem kellene továbblépni” – jegyezte meg.

Vitézy kiemelte: 

Európa egyik legkiterjedtebb regionális buszhálózata működik Magyarországon, amire érdemes büszkének lennünk. 

A Volánbusznál egy kifejezetten pozitív integrációs folyamat zajlott le; amikor 2010-ben a Fidesz átvette a kormányzást, akkor huszonvalahány Volán-társaság működött, mindegyik egy kiskirályság volt, amelyek szanaszét voltak lopva, egészen szörnyű működési morállal. Ezt először hét, majd egy társasággá vonták össze” – emlékeztetett.

Vitézy szerint napjainkban a Volán sokkal jobb állapotban van, mint a MÁV. Úgy véli, azon azonban lehetne változtatni számos városban, hogy a Volánbusz-megállók ne legyenek a település más részein, mint a vasútállomások, mert így nehezebben tudnak a buszok embereket hordani a vonatokhoz.

Nyitókép: Földházi Árpád

 

Összesen 55 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Reszelő Aladár
2023. szeptember 14. 17:55
Annyira végletekben megy itt is a gondolkodás. Két random vidéki település között sosem lesz hatékony a tömegközlekedés. Talán nem is kellene erőltetni, ideje lenne túllépni ezen. Amúgy kíváncsi lennék, hogy van-e olyan vidéki kistelepülés, ahol ne lenne autó egy-egy háztartásban. Az agglomeráción belül továbbra is az autó a nyerő, mert egyik településnek sincs olyan sűrű hálózata, hogy minden igényt le tudjon fedni. Gyerekek mozgatása, vásárlás, ügyintézés. Amúgy pont azért kötöztek oda, mert van autójuk/tisztában voltak vele, hog autó nélkül nem működik. A probléma egyedül a belvárossal van. Oda valóban nem valók, nincs hely sem közlekedni sem parkolni. Ezt persze szokás szerint a legolcsóbban, táblákkal és festékkel akarják megoldani. Mennyi új út épült Budapesten az elmúlt években? Nem sok. A helyzet az, hogy előbb szolgáltatás kell és majd utána teszem le az autót.
Zsolakomarom
2023. szeptember 14. 08:32
magyarorszagon meg csak alig 400 auto jut 1000 emberre, ami meg a romanoknal is lejjebb valo...a tobbi europai orszagban ez 600-700/1000 ember szoval meg szep hogy ez nott az elmult 15 evben ne sivalkodj hanem csinalj hozza utat te balfek
Ekrü
2023. szeptember 14. 07:56
"az elmúlt tizenpár évben inkább nőtt az autósforgalom a fővárosban, "- Erre viszont nagyon idiótának kell lenni, hogy valaki azt találja megoldásnak, hogy az utak felét elzárja az autósok előtt. Amúgy Budapest tömegközlekedése nem rossz. Ott van pl Nápoly, ahol a metró rendszeresen késik 20 percet, a 3 buszból pedig aminek 5 -10 percenként jönni kéne 40-45 perc után jön végre egy, de az is olyan lassan halad, hogy végül az ember 3 megálló után inkább leszáll és gyalog megy tovább, mert úgy gyorsabb.
camelia sinensis
2023. szeptember 14. 07:22
Vitézy megfeledkezika a legszűkebb keresztmetszetről. Jobb tömegközlekedéshez több jármű kell és sofőr! Már most is ott jelentkezik a legnagyobb hiány, a sofőr szakma kényelmetlen, nem vonzó,hétvégén és éjjel is melózni kell, és nincs home office. Így viszont nem fejleszthető, max robotpilótákkal.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!