Az elemzés számba vette a lemorzsolódás kockázatait növelő tényezőket, amelyek között megtalálhatjuk az eltérő előképzettségből fakadó tudáskülönbséget, tanulási nehézségeket, a sikertelenséget, az oktatási módszerek elégtelenségét, valamint a tanulás mellett végzett munka miatt elhúzódó képzési időt.
A felsőoktatásban a sikertelen tanulmányi utakat meghatározzák a képességek, tanulási előzmények, előképzettség, a nem megfelelő motiváció, a rossz szakmaválasztás, a családi-, szociális hátrányok, önálló életkezdés problémái, tanulási nehézségek, kudarcok, sikertelenség. Intézményi oldalról a lemorzsolódást fokozza az oktatott tananyag nehézsége és a motivációt jelentő szervezeti kötődések, illetve a mentorálás hiánya.
A felsőoktatásba belépők sokszínű iskolai háttérrel rendelkeznek.
Ez önmagában nem jelent kockázatot.
A lemorzsolódás kockázatát azonban növeli, ha az előképzettség különbözősége tudásbeli különbséget is takar és a felsőoktatásba belépők egy része nem rendelkezik az előírt képességekkel, ismeretekkel.
Csökken a jelentkezők száma
A 2020/21. tanév országos felvételi adatai a felvett hallgatók számának 15 százalékos csökkenését mutatták. A korábbi, 2019/20. tanévben 79 ezer hallgatót vettek fel az egyetemekre, a mostaniban számuk 68 ezer főre csökkent. Ennek oka az ÁSZ szerint az, hogy sem a középfokú köznevelési rendszer, sem a diákok nem voltak megfelelően felkészülve a felsőoktatás bemeneti követelményeinek változására. Ennek ellenére az emelt szinten érettségizők száma 2020-ra 30 százalékkal nőtt.
A legjobban fizetett szakmák
Ezzel a kérdéssel kapcsolatban a mai napig rengeteg tévhit kering a mai napig Magyarországon, így például, hogy a jogászok fizetése kiemelkedő hazánkban, vagy éppen a kezdő orvosoké rendkívül alacsony. Az Állami Számvevőszék statisztikái szerint a pedagógus pályák közül leginkább a csecsemő- és kisgyermeknevelők bére és az óvoda-pedagógusok bére maradt el az átlagbértől 23 és 14 százalékkal.