Gyengébb képességűnek nem mondanám a diákokat

2016. április 25. 16:48

Kőszeghy Miklós
PPKE BTK
Az itthoni és a külföldi legjobbak között azért óriási a különbség, mert a kinti könyvtárak sokkal nagyobbak, így összehasonlíthatatlanul nagyobb tudást szerezhetnek meg azok a diákok, akik ott tanulnak. Interjú.

Úgy érti, hogy a mostani rendszerben már gyengébb képességű diákok kezdik el az egyetemi képzést?

Nagyon megváltozott az alap és a mesterképzés bevezetésével az egyetemi képzés, a magam részéről katasztrófának tartom az új rendszert, mert gyakran középiskolai tudást pótolunk az egyetemen. Ez elszomorító. A diákoknak a mai történelem érettségire sokkal kevesebb tényanyagot kell megtanulniuk. Lényegében olyan, mint amikor egy nyelvvizsgán a szövegértést kérik számon. De a diákok nem lettek gyengébb képességűek, csak máshogyan kell foglalkozni velük.

A követelményrendszer lazulása miatt ezek szerint mára más előzetes tudással rendelkeznek a diákok, ami megnehezíti az oktatók feladatát is.

Gyengébb képességűnek nem mondanám a diákokat, de az tény, hogy teljesen mások, mint 20 éve. Az új, X,Y generáció már rendkívüli módon igényli a képi megjelenítést, és azt, hogy aktívan használhassák az internetet, ahol megjegyzem a sok ostobaság mellett mára egészen hasznos anyagok is elérhetőek. Tanárként nekem azonban nem az a feladatom, hogy fanyalogjak, vagy visszasírjam a régi időket, helyette tanítani szeretnék. Ehhez pedig fel kell használnom a rendelkezésre álló eszközöket, és ezekkel sikerülhet eljutni az agyukhoz és a szívükhöz is. Legalábbis ez az illúzióm. (...)

Több külföldi egyetemen is alkalomszerűen oktat. Nem megterhelő az ingázás?

Ez egy éltető ingázás, mert ilyenkor nem csak tanítok, hanem ameddig a pénzemből telik, maradok, és kutatok a helyi könyvtárakban. Minden évben megyek vagy Svájcba, vagy Németországba.  Tanárként a Mainzi Egyetemen vagyok rendszeres vendég.

Mások az ottani hallgatók?

A diákok szerintem kint is ugyanolyan kedvesek, mint itthon, a legjelentősebb különbség inkább abban áll, hogy a kinti tanulóknak mennyivel több lehetőségük van. Az itthoni és a külföldi legjobbak között azért óriási a különbség, mert a kinti könyvtárak sokkal nagyobbak, így összehasonlíthatatlanul nagyobb tudást szerezhetnek meg azok a diákok, akik ott tanulnak. Hála az Erasmus ösztöndíjnak egyre több magyar diáknak van lehetősége külföldre menni, nekem több diákom is szinte megrészegült attól, hogy kint milyen lehetőségek vannak. A különbség tehát nem a gyerekek képességeiben van, hanem a lehetőségekben van.

2010-től kezdve a Pázmány Ókortörténeti Tanszékének egyetemi docense, tehát immár 16 éve dolgozik az egyetemen. Mit gondol, miért különleges ez az intézmény?

Még óraadó tanárként kerültem ide, 10 évig nem is voltam főállásban. Ami nagyon vonzott a Pázmányra az volt, hogy a legszűkebb szakmámból taníthatok. Előnye továbbá, hogy kevesebb diák jár ide, mint a mamutintézményekbe, így sokkal gyakoribb, hogy személyes kapcsolat alakul ki a tanár és a diák között. Erre egy nagyobb egyetemen, ahol több ezer, vagy tízezer diák tanul nincs lehetőség.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 75 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

A lényeg az, hogy mi van a könyvtárban!

"a kinti könyvtárak sokkal nagyobbak, így összehasonlíthatatlanul nagyobb tudást szerezhetnek meg azok a diákok, akik ott tanulnak."

Ez megoldhatja a problémát?
"A PPKE Prof. Szuromi Szabolcs, a Katolikus Egyetem rektora személyes kezdeményezésére, Izrael Állam Nagykövetségével egyeztetve, létrehozta a holokausztról és az antiszemitizmus minden formájának elutasításáról szóló, nemzetközi szinten is elsőnek nevezhető olyan egyetemi kurzust, amely kötelező az egyetem minden karán."

Magam, katolikusként soha, semmiféle formában nem adtam helyeslést.
Igaz, meg sem kérdeztek.
Pedig: Jézus nem mondott olyat, hogy a holokausztot tanítani kellene.
Katolikusként. Ezek mellett:
lehetne, persze. Önkéntes alapon.
Ruandai népirtás.
Gulag.
Kongói népirtás - csak mondom, nem hivatalosan 10 millió áldozat.
Stb.

Kezd a fenét. Nézzen képernyőt egész nap az informatikus, ne a bölcsész.

Nem értek egyet a könyvtárakkal kapcsolatos véleményével. Egyrészt létezik az un. "könyvtárközi kölcsönzés" (én is használtam a BME-n), másrészt a fontosabb monográfiák itthon is hozzáférhetők. A legfrissebb eredményeket tartalmazó fontosabb folyóirat publikációkhoz, pedig az Egyetemek nagy részének van hozzáférése (speciális belépő kódot kapnak a kiadóktól, ugyanígy a célirányos számítógépes "keresések" is elvégezhetők...) Persze van néhány lap, ami az Egyetemek számára is "fizetős", akkor még mindig meg lehet mailen keresni a cikk egyik szerzőjét, hogy küldjön el egy példányt, általában megteszik.

A természettudományok területén a "doktori" feltétele egy vagy két elfogadott publikáció megléte valamilyen referált, azaz jegyzett (megfelelő szorzóval rendelkező) folyóiratban, azaz a Bírálók véleménye nem elég. Ez a publikálás feltételezi azt, hogy a Jelölt elért bizonyos, új, közlésre érdemes eredményeket. (Voltam témavezető...)

"Az itthoni és a külföldi legjobbak között azért óriási a különbség, mert a kinti könyvtárak sokkal nagyobbak, így összehasonlíthatatlanul nagyobb tudást szerezhetnek meg azok a diákok, akik ott tanulnak. "

Ez csak részben lehet a legoldóképlet. A világ összes könyvét nem lehet elolvasni. A főbb könyvek itthon is elérhetők, sőt megmerem kockáztatni bármely könyv beszerezhető. Legfeljeb nincs mind lefordítva, de ezért ( is) kell nyelvtudás, nyelvek tudása. Aztán itt is van Internet. Ha nincs is fent az egész könyv, de minden jelentős alkotásról lehet tudni legalább. Aztán mondjuk megveszem. Például. A hobbymon túl én is csak később jöttem rá mennyire hasznos volt, hogy élenjáró szakirodalmat olvastam, járattam. Azontúl, hogy a könyvtárban lógtam.

"A lexikális tudásra épülő rendszer elmaradott."

Ha nincs lexikális tudásod - elpusztulsz.

Válaszok:
pollip | 2016. április 26. 7:40

A tanárok vezetői pont nem ezt mondják:-))))

Válaszok:
hátakkor | 2016. április 26. 8:18

Milyen tanárok milyen vezetői?
"Megfogod a 220V-ot - agyonbasz" Lexikális tudás. Természetesen gyakorlati úton is elérhető ez a tudás. Az okos más kárán tanul, a hülye a saját kárán sem.

Válaszok:
pollip | 2016. április 26. 9:35

Ennél több van a lexikonokban, olyan is található bennük, ami számunkra adott időben és térben nem elérhető, nem megfogható és mégis tudhatunk róla. A tanárok mai véleménye, hogy nem a lexikális tudást kell növelni, hanem meg kell tanítani, mit hol tralálnak?
Ezzel van egy gond, mégpedig az, hogy lehetséges, a keresgélőnek nincs elegendő tudása megítélni azt, hogy melyik információ hiteles az interneten?
Nemrégen volt a rádióban egy jó műsor a könyvtáros képzésről. Az internetes keresgéléshez, a megfelelő információk felkutatásához alkalmazzák a könyvtárosokat, alakul az új nevük is: információ bróker.

Egészen biztosan nincsen. Néhány kiadó a frissebb könyveit feltette, és bele lehet lapozni, a letöltés azonban csak pénzért megy. A régieknél még rosszabb a helyzet. Kipróbáltam egy majd 40 éve kiadott díjnyertes, szakterületi alapműnél ( "Theng: Chemistry of Clay-Organic Reactions"), itt az Amazon ugrott fel azonnal és felkínálta, hogy 90 dollárért azonnal küldik, de sehol sem volt egy letölthető példány.

Ha rájövök arra, hogy egy diplomázóm szinte egy az egyben felhasználta egy korábbi hallgató hasonló témában készített dolgozatának irodalmi részét (megkapta a koleszban...), akkor jól letolom és elküldöm, hogy írjon egyet saját maga, de nem rohanok a Tanszékvezetőhöz komoly retorziókat kérve. Ha meg elkészíti, elbírálom (kicsit szigorúbban), de engedem tovább. A fő az, hogy ne ügyeskedéssel kezdje el a szakmai életét.

Egyáltalában nem biztos, hogy szüksége volt rá (egy "doktori" elkészítése macerás) Megnéztem, Lipták Béla a szerkesztője volt például egy sikeres, többkötetes "Instrument Engineer's Handbook"-nak, ami szakmai megbecsültség tekintetében nagyon komoly dolog....

Azért írtam, mert szerintem SP-nek nem volt egy használható témavezetője, aki az "aknákra" felhívta volna a figyelmét.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában