Az Újszínház számairól

2013. május 15. 23:59

Alföldi Róbert
Színház.hu
Kijelentem, hogy az Újszínház által képviselt művészi szemlélet semmilyen módon és semmilyen formában nem köthető a Nemzeti Színház eddigi művészi munkájához.

A Fővárosi Önkormányzat Kommunikációs Hivatala által kiadott, az Újszínház működésére vonatkozó közlemény összemossa a Nemzeti Színház 2009-es működési számait az Újszínház 2012-es adataival, azt a látszatot keltve, hogy ugyanazok a tendenciák tapasztalhatók mindkét színháznál, és ezzel is igazolja az Újszínház nézőinek harmadával való csökkenését.

Ezt a leghatározottabban visszautasítom.

Kijelentem, hogy az Újszínház által képviselt művészi szemlélet semmilyen módon és semmilyen formában nem köthető a Nemzeti Színház eddigi művészi munkájához, működéséhez és szellemiségéhez. Még a számok tükrében sem.

A közleményben valótlan adatok olvashatóak.

A hiteles tájékoztatás érdekében készséggel a Fővárosi Önkormányzat rendelkezésére bocsátottuk volna a Nemzeti Színház előadás- és nézőszámára vonatkozó kimutatásainkat.

A közleményben megjelentekkel ellentétben a Nemzeti Színház 2008-ban 457 előadást tartott 122 875 néző előtt. Az egy előadásra jutó nézőszám tehát 268,8.

Első teljes igazgatói évemben, 2009-ben 369 előadást tartott a Nemzeti Színház, 108 793 nézőnek. Az egy előadásra jutó nézőszám tehát 294,8-ra nőtt.

Az Újszínház egy előadásra jutó nézőinek száma 2012-ben, a Fővárosi Önkormányzat által kiadott közlemény szerint 186,6 néző.

A nézőszám csökkenése a Nemzeti Színház esetében 2009-ben 11,5 százalék, szemben az Újszínház több, mint 30 százalékos nézőszám-csökkenésével.

A fenti konkrét számok is mutatják, hogy az a hipotézis, miszerint az Újszínház 2012-es mutatói ugyanazokat a tendenciákat tükrözik, mint a Nemzeti Színház általam vezetett első teljes éve, nem állja meg a helyét, hiszen egy színház sikeres működését a számok összefüggésében illik vizsgálni.

A Nemzeti Színház 2009-es jegybevétele az előző évhez képest 12 530 198 forinttal nőtt, egy jegyre átlagban 400 forinttal többet fizetett minden néző. Ugyanezen adatok az Újszínház esetében ennek az ellenkezőjét, drasztikus visszaesést mutatnak az előző évhez képest.

A közleményben olvasható következtetések azért is meglepőek, mert 2012 végén a főváros kulturális vezetése tárgyalásokat folytatott velem arról, hogy a Nemzeti Színház vezetése után vegyem át az Újszínház vezetését, mivel a Főváros is úgy ítéli meg, hogy a színház új vezetése nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Ezen szándékától a Főváros kulturális vezetése később elállt.

Alföldi Róbert

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 63 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Amikor ez a szopós beszédű "művész" (n.b. logopédiai szakkifejezés) átmegy Gyurcsányiba...

Hova tud még lejebb sülyedni?

te már csak tudod....

Te melyik előadást láttad a Nemzetiben?

Én láttam előadásokat a Nemzetiben. Először is az Örkény Színház magasan jobb a Nemzetinél. A Nemzeti gyorsan leveszi a kisebb színpadon futó nem olyan sikeres darabjait, amiből sok van.
Egészen rossz, unalmas volt, sokan el is mentek a szünetben, a jegypénztárban legsikeresebb darabként ajánlott Vesztegzár a Grand Hotelben.
A János vitézt szex jelenetekkel indítja, a végét senki nem értette, mármint, hogy mit akart vele kifejezni. A kritika lehúzza. A Pokoli disznótor is obszcén Orgia opera jelzőt kapott. A jég is.
Nem kell misztifikálni, vannak undorító előadások, de nagyon jó színészek, - nem a gyenge Szabó Kimmel Tamásra gondolok - nem az Alföldiért járnak oda az emberek. Hála Istennek, hogy megszabadult tőle a Nemzeti.

@tomo! A Vesztegzárról akkor is ez a véleményem. És másnak is látva a sok elhagyott üres széket a második felvonás előtt. Egy benne dolgozó srác mondta a villamos megállóban telefonon, hogy mennyire unják már, de a közönség szereti, játszaniuk kell. Megszólítottam, hogy a közönség is unja. A János vitéz a kritikáim ellenére tetszett, mert remekül játszották pl. Stohl aki nagyon jó színész, és Udvaros is. A szellemisége nem tetszett, amit közvetít. Nekem Kimmel nem jó színész, hiába vannak díjai. És a két év is kevés ha jó egy darab, ha nem akkor vegyük le. Ők levették, tehát...

tommo! Tartuffe 2006-ban volt a bemutató,a Gobbi, vagyis a kisteremben. Ma is meg, mert (láttam) nagyon jó darab! Rendezés, színészek.

Ma is megy mert nagyon jó darab (láttam). Bocs!

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés