Kaland Játék Kockázat – Egy szelet múlt, amit újra átélhetünk
2024. március 14. 15:28
A rendszerváltás idejének egyik nagy csodája volt a könyvsorozat, amely fantasy kalandokat hozott, személyes élményekkel, de ezekről az élményekről ma sem kell lemondanunk!
2024. március 14. 15:28
8 p
12
1
37
Mentés
Nyitókép: Böjtös Gábor
***
Tegye fel a kezét, aki valahol 1989 környékén tátott szájjal leste az újságosnál A Tűzhegy varázslója és a Halállabirintus könyveket, amik büszkén hirdették a borítón, hogy
Félelmetes fantáziajáték – A főhős Te vagy!
Steve Jackson és Ian Livingstone segítségével egy egészen új világ nyílt meg az akkori fiatalság számára, melyben a Mad Max-szerű országúti harcos és a klasszikus horrorokat idéző kísértetház is megfért a fantasy, dark fantasy mellett. Ráadásul az azóta is emlékezetes frázis sem túlzott: valóban az olvasó vált főhőssé, hiszen miközben kockákat dobált, pénzt, életerőt és felszerelést jegyzetelt, maga hozta meg azokat a fontos döntéseket, amelyek aztán meghatározták győzelembe vagy kudarcba torkolló sorsát.
A Rakéta Könyvkiadó a kilencvenes évekre közel húsz kötetet jelentetett meg, majd néhány másik kiadó is próbálkozott hasonlóval, végül azonban a sorozat itthon leállt.
Egészen 2020-ig, mikor a privát kis vállalkozás, a Chameleon Comix gonosz varázslóként keltette életre a temetőbe küldött műfajt, mely immáron teljes erejében és sosem látott szörnyetegekkel, valamint azokkal megküzdő hősökkel tért vissza.
A szlogen pedig a régi:
A főhős Te vagy!
Ahogy mindig, minden esetben, ezeknél a könyveknél is kapunk egy speciális történetet, egy kiindulópontot, ami lehet valami vészhelyzet, vagy éppen egy véletlen találkozás, esetleg valaki a segítségünket kéri, majd a hőst irányítva az olvasó, avagy a játékos dönt arról, hogy a felkínált lehetőségek közül éppen mit választ. A kis bekezdések mindig egy vagy több bekezdés-számot kínálnak, ahova ellapozva folytatódik a sztori. Ennek a tagolódásnak (és annak, hogy a történeti szálak nem sorrendben vannak a könyvben) köszönhetően soha nem tudhatja az ember, hogy éppen mi vár rá.
Lehet, hogy túlzott kíváncsiságának és egy doboz kinyitásának azonnali halál a vége. Lehet, hogy egy út végén egy barlangi troll, egy csontváz, vagy éppen egy sárkány lapul, amely harcot követel meg.
És bizony minden esetben a játékos lelkiismeretére van bízva, hogy tisztességesen, a szabályokat betartva, vagy éppen a történet megismerését szem előtt tartva, a küzdelmet és a hirtelen halált figyelmen kívül helyezve folytatja-e a kalandot.
Ha tisztességesen játszunk, akkor bizony szükség van ceruzára, dobókockára, és tényleg bármikor megtörténhet bármi. Ez azt is jelenti, hogy 1-2 óra lapozgatás után újra kell kezdeni mindent. De ez ebben a kihívás. És persze, ha tudjuk, hogy egy barlang mélyén csak a halál várja hősünket, akkor második alkalommal már másfele próbálunk előrejutni, mert kétszer ugye nem követjük el ugyanazt a hibát.
A veszedelem kikötőjén is túl, a Tűzhegyen is túl…
Ha óperenciás tenger nincs is, mindenféle más nagy tenger és hegy akad, ahogy számos történet is. Sőt, még újrakiadás is, hiszen miközben a Visszatérés a Tűzhegyhez egy olyan folytatás, amit korábban nem ismertünk, csak az előzményt, a Chameleon Comix a Tolvajok városát és a Halállabirintust is újra megjelentette, utóbbi pedig jó eséllyel ott volt mindenki kedvencei között, a Bajnokok próbája társaságában. Persze van teljesen új történet is, ilyen például az eredetileg 2017-es A veszedelem kikötője, a 2019-es Allansia bérgyilkosai, vagy éppen a 2022-es Az óriások árnyéka és Salamonis titkai.
Sőt, amellett, hogy az élőhalottak seregeivel vehetjük fel a harcot, valamint ismét szembeszállhatunk Zagorral, a gonosz varázslóval, a kiadó a Steve Jackson és Ian Livingstone páros könyvein felül olyan különlegességeket is megjelentetett, mint Jonathan Green művei. A Krampusz éjszakája is egészen egyedi a témájával, miszerint a foglyul ejtett Télapót kell megmentenünk a Karácsony Ördögének karmai közül, de a legnagyobb meglepetés a Drakula – A vámpír átka, mely Bram Stoker klasszikusát eleveníti fel, a jól ismert alaptörténettel, de teljesen új szemszögből.
Sőt, egyből négy szemszögből,
hiszen a három vámpírvadász mellett (akik között válthatunk, ha akarunk) Drakula bőrébe bújva is megismerhetjük az irodalmi klasszist, például úgy indítva, hogy a törökökkel szállunk szembe.
Bár a kötetek nem olcsók (4180 forinttól 8500-ig tart az árazásuk, de utóbbi egy 1000 oldalas monstrum, mely méltó Drakulához), egy igazán fontos vállalkozásról beszélünk, amely visszahozza a több évtizede letűnt Kaland Játék Kockázat-kötetek dicsőségét. Ma már kockák helyett akár Dice applikációt is használhatunk – persze valódi kockával sokkal autentikusabb az élmény –, a világ pedig alaposan megváltozott, de a KJK-könyvek élménye ugyanaz maradt. Hiszen ha valamelyikbe belevágsz, a főhős Te vagy! Ha meg nem, akkor kalandod még azelőtt véget ér, hogy igazán kezdetét vette volna.
Hogy mi történt a Birodalom bukása után, ha valami másra vágynánk, mint az újabb mozifilmek? Nos, elég sok minden, hiszen a Sithek nemcsak új erőre kaptak, de le is igázták az univerzumot.
Hogy ki volt Tamáska Mária és mennyire hatott Kádár Jánosra? Vagy hogy ki volt igazából Kádár János és milyen volt a házassága? Ha nem is mindent, de sokat megtudhatunk.
Kevés jelenség formálta olyan mélységben a Homo sapiens világát, mint az épület, amit gyárnak nevezünk. Az utóbbi évtizedekben a szolgáltatások felemelkedésével a gyártást sokan lesajnálták, ám a geopolitikai viharok következményeként most visszatér a kormányzás középpontjába.
Ha jól emlékszem, 60 forint volt az első kötet. Halállabirintus. Kikönyörögtem a szüleimtől. Aztán a Tűzhegy varázslója kifogott rajtam, napokon át próbáltam megkeresni a helyes utat, hiába. Mennyi ilyen emlék lehet még eltemetve abból az időből?